در مورد تاثیر جکوزی بر دیسک کمر چه میدانید

تعداد بازدید : 80
نویسنده خبر :
منبع : درون سازمانی
آخرین بروزرسانی : 1402/7/15

Print

PDF

0
    
6 1401 اسفند

کمردرد چیست و تاثیر جکوزی بر دیسک کمر

 

کمردرد

کمردرد

 

زمانی که دردهای خفیف تا شدید، در ناحیه پایینی کمر ایجاد میشود و حرکت را برای فرد سخت میکند، می گوییم شخص دچار کمردرد شده است. کمردرد ناشی از عوامل مختلف است که آنرا قابل درمان یا غیر قابل درمان میکند و برای بهبود آن باید به جراحی مراجعه کرد. بسیاری از کمردردها ناشی از اسپاسم عضلانی و یا دیسک کمر است که میتوان به تاثیر جکوزی بر دیسک کمر جهت التیام آن امیدوار بود. از جمله علت هایی که شخص را دچار ناتوانی حرکتی میکند، مشکل در مهره ها، مفاصل، کانال های نخاعی این ناحیه و اسپاسم های عضلانی میباشد. بیشتر کمردردها با ورزش یا آب درمانی درمان می شوند، زیرا بیش از 80 درصد افراد در طول زندگی خود کمردرد را تجربه کرده و این دردها ناشی از حرکات اشتباه و شغل های سخت، کم تحرکی و زندگی های ماشینی میباشد. با داشتن تحرک ، ورزش یا آب درمانی میتوان گردش خون در عضلات را افزایش داده و از تاثیر جکوزی بر دیسک کمر بهره برد.

 

 

هنگام کمردرد چه کارهایی انجام دهیم؟

 

تاثیر آب بر کمردرد

تاثیر آب بر کمردرد

 

درد کمر میتواند به صورت دردهای خفیف و خستگی و کوفتگی، یا دردهای شدید که توانایی حرکت را از ما میگیرند، بروز یابند. ستوان فقرات، به مثابه ستون بدن است که باید با کسب آگاهی در جهت حفاظت از آن برای جلوگیری از پیری زودرس و دردهای حاد این ناحیه، اقدامات لازم را انجام داد. به طور کلی شنا و تقویت عضلات و مفاصل همچنین جکوزی و درمان کمردرد از جمله زوج های جدا نشدنی هستند که در زندگی نباید از فواید آنها غافل شد.

اگر بعد از بلند کردن جسم سنگین دچار درد شدید شده اید، باید بدانید سریعا باید به پزشک مراجعه کنید و نسبت به بروز دیسک یا عدم بروز آن اطمینان حاصل کرده و در جهت اصلاح و درمان آن اقدام نمایید. خود درمانی و فشار آوردن به مهره با حرکات سنگین در آب یا در منزل بدون اطلاع از شدت آسیب دیدگی ممنوع میباشد. فواید آب درمانی و تاثیر جکوزی بر دیسک کمر همراه قرص های مسکن و پماد های ضد درد، نباید باعث پاک کردن صورت مسئله و پشت گوش انداختن درمان اصلی شود.

 

 

انواع کمردرد و علت های بروز کمردرد

 

الف ) دردهای التهابی ناشی از کشیدگی یا فشار به کمر


در صورتی که به عضلات یا مهره های کمر خود فشار بیش از حد وارد کنید و در اثر چرخش ناگهانی و پیچ خوردگی، در مهره ها، رباط ها، عضلات و یا تاندون های تان پارگی ایجاد شود، درد کمر بروز یافته و به شدت های مختلف شما را درگیر میکند. برای از بین بردن التهاب ایجاد شده در محل آسیب، میتوان با مشورت پزشک از کمپرس های آب سرد و گرم، همچنین آب درمانی استفاده کرد. به طور کلی در دردهای التهابی میتوان از تاثیر جکوزی بر دیسک کمر همچنین کشیدگی عضلات استفاده کرد و به دلیل بی وزن شدن بدن در آب، اقدام به انجام حرکات محدود ورزشی در آن نمود و درد کمر را تسکین بخشید.

 دردهای مفصلی

دردهای مفصلی 

 

ب ) از بین رفتن مفاصل بین مهره ها

 

در صورتی که در اثر حرکات نادرست ورزشی یا حرکتی، فشار بیش از حد به مهره های کمر خود بیاورید، مایع مفصلی بین مهره ها از بین رفته و کشیدگی عضله یا آسیب مفصل صورت میگیرد. سالم بودن این مایه های مفصلی، توانایی خم شدن و چرخش بدون درد با نرمی زیاد را به افراد میدهد، در صورتی که آسیب دیدن آن باعث بروز دردهای شدید میشود که برای جایگزینی مایه ها باید به پزشک مراجعه کرده و به مصرف دارو پرداخت. تاثیر جکوزی بر دیسک کمر و مفاصل آسیب دیده و بیماری آرتریت، از این جهت میباشد که به دلیل درد، افراد قادر به انجام حرکات التیام بخش در کمر خود نبوده و گردش خون در آن ناحیه صورت نمیگیرد. با ورود به آب گرم و فشار آب بر قسمت آسیب دیده، تسریع گردش خون در این ناحیه عروق را گشاد کرده و باعث ایجاد حس آرامش و توانایی بخشی برای انجام حرکات محدود در شخص میشود.

 

 بیرون زدگی دیسک و جکوزی

بیرون زدگی دیسک و جکوزی 

 

ج ) بیرون زدگی دیسک

 

معمولا جابجا شدن مهره یا بیرون زدگی آن باعث دردهای شدید غیر قابل تحمل میشود که برای درمان آن بهتر است از فیزیوتراپی کمک گرفته و یا ورزش های اصلاحی را با توصیه پزشک خود شروع کنید. فشار آوردن به دیسک ، سرخود با انجام حرکات ورزشی در این موارد توصیه نمیشود و هر گونه فشار باعث اسپاسم عضلانی شدید و یا حادتر شدن مشکل میگردد. در این آسیب هم، آب درمانی به دلیل از بین بردن جاذبه روی عضلات و کاهش وزن بدن، از سایر حرکات بهتر بوده و میتوان از جکوزی و تاثیر آن بر دیسک کمر تا بهبودی کامل بهره برد.

ذکر این مطلب ضروری است که، در آب هم نباید از حرکات شدید برای کاهش درد و گرفتن نتیجه به سرعت، استفاده کرد.

 

 

د ) سیاتیک یا تنگی کانال نخاع

 

در سیاتیک، عصب سرینی ، همان عصبی که از باسن تا رانها و پاشنه پا ادامه دارد، در اثر فشار مهره ها به آن دچار مشکل میشود، که نتیجه آن سوزش یا گرفتگی در ناحیه پشت رانها یا باسن میشود. بی حسی و سوزش کف پا از جمله نشانه ها و علائم این عارضه می باشد که در کنار فیزیوتراپی، ورزش های اصلاحی و استراحت بهتر است هر از چند گاهی از تاثیر جکوزی بر دیسک کمر و برداشتن فشار وزن از روی مهره ها بهره جست.

 

 

تاثیر جکوزی بر دیسک کمر به چه صورت است؟

 

 

تاثیر جکوزی بر دیسک کمر

تاثیر جکوزی بر دیسک کمر 

 

1-            حرارت همیشه تسکین دهنده درد است. آب گرم نیز موجب افزایش حرارت بدن شده و سبب باز شدن منافذ پوستی و به تبع خارج شدن سموم بدن از آن است. زمانی که شما از آب درمانی در کنار سایر درمانها برای کمر درد یا گردن درد و به طور کلی دردهای مفصلی تان استفاده میکنید، میتوانید سرعت بهبودی خود را تسریع بخشید. آب گرم، سبب افزایش گردش خون و شل شدن و ریلکس کردن عضلات میشود.

2-            تاثیر جکوزی بر دیسک کمر به همین جا ختم نشده و در بخشهای پمپ یا جت در جکوزی که آب با فشار به بدن میخورد، این فشار آب به مثابه ماساژ عمل کرده و از فشار مهره به نخاع یا انقباض عضله می کاهد. بسته به این که جت های آب جکوزی در ارتفاع بالای کمر واقع شده اند یا در قسمت مهره های پایینی، میتوانید از آن جهت تسکین درد مهره های کمر تان بهره بگیرید.

3-            اکثر افراد از درد مفصل در سنین بالا یا تحلیل مفاصل رنج می برند که گاهی دچار التهاب شده و آرامش را از آنها میگیرد. یکی از موثرترین شیوه ها برای تسکین درد، افزایش گردش خون و رقیق شدن خون برای گردش هر چه بیشتر در عروق خونی میباشد. ورزش در این دوران برای بسیاری از افراد مقدور نیست و نمیتوانند از آن طریق به تسکین درد بپردازند، یکی از ساده ترین روشها برای گشاد کردن عروق خونی و افزایش جریان خون در عضلات، استفاده از جکوزی و بهره مندی از تاثیر جکوزی بر دیسک کمر یا سایر مفاصل بدن میباشد.

 

 آرامش در جکوزی

آرامش در جکوزی

 

موضوعی که در کنار فواید جکوزی باید بدانید، استفاده به اندازه از آن برای جلوگیری از مشکلات پوستی ناشی از داغی آب و جوش های ناشی از میکروب موجود در آب های عمومی میباشد.

از دیگر مضرات آن صدمه به ریه از طریق استنشاق باکتری های موجود در محیط آلوده آب و استخرها میباشد.



مقالات مرتبط