فن کویل چیست و اجزای تشکیل دهنده آن چه می باشد

تعداد بازدید : 57
نویسنده خبر :
منبع :
آخرین بروزرسانی : 1402/7/15

Print

PDF

0
    
6 1401 اسفند

فن کویل چیست؟

 

دستگاه فن کویل نوعی وسیله ساده بوده و در آن از مبدل حرارتی و فن استفاده می شود. این دستگاه بخشی از سیستم تهویه مطبوع است که در ساختمان های مسکونی و تجاری و صنعتی محسوب می شود. فن کویل ها به طور کلی دستگاهی هستند که به واسطه مکش هوای موجود می توانند درجه حرارت فضای محیط را به درستی تنظیم نمایند. در واقع این تنظیم به واسطه سوئیچ دستی و یا ترموستات اجرا می شود. ترموستات ها به فن یا به شیر های کنترل فرمان وصل هستند و زمانی که دور فن تغییر می کند و یا میزان دبی آب ورودی به کویل ها تغییر می کند، سبب تنظیم دما می شوند. کاربرد فن کویل دقیقاً همین است یعنی می تواند تنظیمات لازم روی سیستم های گرمایی و سرمایی را انجام دهند.

 

انواع فن کویل

انواع فن کویل

 

مزایای فن کویل چیست؟

 

یکی از مهمترین مزایا فن کویل این است که سیستم لوله کشی آن نیازی به فضای زیاد ندارد. این دستگاه به طور کلی با یک سیستم چیلر و حرارت مرکزی کار می کند. این دستگاه برای کاهش هزینه های انرژی گزینه خوبی بوده و شرایط کاری آن به صورتی است که می تواند فضاهای مختلف را به شکل جداگانه کنترل نماید.

مثلاً هر اتاق را به صورت جداگانه کنترل می کند. مکانیزم به کار برده شده در این دستگاه به صورتی است که با دمای پایین آن نیز گرم خواهد شد و برای مناطقی که وضعیت تولید گرما به واسطه صفحات خورشیدی صورت می گیرد بسیار مناسب است. در طراحی این دستگاه از کانال های بزرگ استفاده می شود تا سیستم گردش هوا به شکل درست تری دنبال شود.

 

مزایای انواع فن کویل

مزایای انواع فن کویل

 

یکی از مهمترین مزایای این دستگاه توزیع دمای مناسب است. در واقع این دستگاه از نوع جریان اجباری بوده و برای توزیع دما از فن استفاده می کند. فن ها سبب می شوند هوا به همه نقاط توزیع شون و به طور کلی وضعیت سرعت دما در بخش های مختلف اتاق قابل کنترل خواهد بود. جالب اینجاست که در زمان طراحی می توان شرایط را به شکلی اجرا کرد که توزیع دما به بهترین نحو صورت بگیرد.

یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه سرمایشی و گرمایشی بودن آن است. این تجهیزات هم برای تابستان مناسب هستند و هم برای زمستان اجرا می شوند. در زمستان آب گرم از بویلر موتورخانه وارد کویل ها می شود و فن پس از اینکه از کویل ها عبور کرد باد گرم تولید می کند و سبب افزایش دمای واحد می شود.

 این دستگاه ها از نظر نوع لوله کشی نیز به دو صورت دو لوله ای و 4 لوله ای تقسیم می شوند. در مدل دو لوله ای وضعیت کویل های سرمایش و گرمایش یکسان در نظر گرفته شده است و مدل های 4 لوله ای دارای کویل های سرمایشی و گرمایشی به شکل جداگانه هستند.

از دیگر مزایا فن کویل این است که اجرای آن بسیار ساده است و به طور کلی نیاز به دو لوله آب رفت و برگشتی دارد تا سطح لوله کشی به درستی اجرا شود. این دستگاه بر خلاف سیستم های داکت اسپلیت و هواساز هیچ نوع کانال کشی نیاز ندارند و همین موضوع سبب می شود تا فضای کمتری اشغال شود.

 

معایب فن کویل چیست؟

 

هر دستگاهی یک سری مزایا و یک سری معایب دارد. این موضوع در خصوص فن کویل ها نیز دیده می شود.

یکی از مشکلاتی که برای فن کویل ها دیده می شود تعمیر و نگهداری زیاد است. به هر حال این دستگاه پس از مدتی نیاز به سرویس و تعمیر دارد. اگر تعداد این دستگاه در یک ساختمان بالا باشد، نیاز به یک سری تجهیزات مکانیکی اضافی خواهد بود و این موضوع سبب می شود که خرابی ها نیز بیشتر شود. این دستگاه ها باید به صورت سالانه سرویس شوند در غیر این صورت هزینه تعویض قطعات بسیار بالا خواهد بود چون قطعات دچار فرسودگی می شوند.

تعمیر این دستگاه پیچیدگی خاصی ندارد و به طور کلی به تجهیزات موتورخانه وصل می شود.

کندانس در فصل تابستان از دیگر مواردی است که در خصوص این دستگاه دیده می شود. در واقع در فصل تابستان کویل های این دستگاه آب به همراه دارند. همینطور آب سرد از داخل کویل ها عبور می کند. روی لوله های کویل نیز یک سری قطرات آب ایجاد می شود و در نهایت نیاز است که قطرات از داخل فن کویل به فضای بیرون انتقال یابند.

حقیقت این است که این دستگاه هوای داخل اتاق را مطبوع می سازد و مجدداً همان هوا را پرتاب می کند. در صورتی که بر اساس استانداردهای صورت گرفته نیاز است که هوای تازه وارد ساختمان شود.

 

اجزای انواع فن کویل

اجزای انواع فن کویل

 

اجزای تشکیل دهنده فن کویل چیست؟

 

دستگاه فن کویل مثل دستگاه های دیگر شامل یک سری اجزای مختلف هستند. هر یک از این اجزا وظیفه خاص خود را دارند.

  • کویل

کویل قطعه ای است که از لوله های مسی استفاده شده است و با فن های آلومینیومی ساخته می شود. این لوله ها در دو الی سه ردیف اجرا می شوند. لوله ها می بایست به کلکتور ورود و خروج اصلی وصل شوند و به طور کلی مسئولیت ورود آب گرم در زمستان را برعهده دارند. نکته مهم این که احتمال گرفتگی و نشت در این کویل ها به خصوص در بخش اتصالات وجود دارد. بنابراین نیاز است که محل مورد نظر تست شده و محل نشتی به شکل ماهرانه ای جوشکاری شود.

  • فندک

فندک قطعه دیگری در دستگاه فن کویل است که دارای هوزینگ، موتور و بخش تخلیه آب به همراه بلور است. فندک سبب می شود تا تعمیرات به شکل آسانتری صورت بگیرد.

  • الکتروموتور

الکتروموتور یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده این دستگاه محسوب می شود. البته موتوری که در فن کویل ها به کار می رود بر اساس سایز و مدل بندی متفاوت هستند و به صورت موتورهای تک شفت، دو شفت و شفت کوتاه اجرا می شوند.

الکترو موتور ها سه دور بوده و با فرمان ترموستات سه مرحله ای و یا کلید مخصوص فرمان می دهند. گاه نیز سبب بالا رفتن دور دستگاه شده و همینطور مقدار هوادهی نیز بیشتر می شود.

  • بلوور

این قطعه مسئولیت گردش هوا را به عهده دارند. گردش هوا بر عهده فن یا بلوور است. عاملی که سبب می شود بلوور به گردش در بیاید الکتروموتور نامیده می شود. بلوور با توجه به مدل فن کویل به صورت چپ گرد و راست گرد اجرا شده و از نظر جنس نیز در دو سبک پلاستیکی و آلومینیومی در نظر گرفته شده است و سبب هدایت جریان هوا خواهد شد.

  • سینی درین

این سینی وظیفه تخلیه آب را برعهده دارد. از سوی دیگر تقطیر رطوبت در هوا در فصل تابستان نیز به واسطه نقطه شبنم، سبب می شود تا آب روی کویل ها جمع شود. این آب روی سینی درین ریخته می شود و در نهایت به واسطه لوله تخلیه که روی سینی قرار دارد و همینطور شلنگ مخصوص تخلیه می گردد.

  • فیلتر

فیلترها بر اساس نوع فن کویل در سبک های فلزی و پلاستیکی طراحی می شوند و قابلیت تعویض و شستشو دارند. محل قرار گیری فیلترها در مسیر هوای ورودی به فن کویل بوده و سبب می شود که ضایعات موجود در فضا و گرد و غبارها به داخل فن وارد نشوند.

  • شیر هواگیری

این شیر روی لوله های اصلی کویل قرار می گیرند. این شیرها در دو سبک اتوماتیک و دستی اجرا می شوند و وظیفه هواگیری سیستم را برعهده دارند.

  • کلید سلکتوری

این کلیدها 4 حالته هستند و در حالت های روشن و خاموش و همینطور دورهای کم، متوسط و زیاد اجرا می شوند. این دستگاه ها از طریق ترموستات و همینطور به واسطه کلید به صورت دسترس نیز کنترل می شوند.

 

فن کویل

فن کویل

 

انواع فن کویل ها چیست؟

 

فن کویل ها در مدل های مختلفی عرضه می شوند که هر یک شرایط و خصوصیات مخصوص به خود را دارند بنابراین چه خوب است که اطلاعات کاملی در مورد این محصول داشته باشیم.

 

فن کویل کاستی

 

این مدل از دستگاه ها روی سقف کاذب نصب می شوند و فضای دیگری را اشغال نمی کنند. این دستگاه ها طراحی ظاهری مناسبی دارند و به طور کلی زیبا به نظر می رسند. اگر می خواهید که فضای کمتری را به فن کویل اختصاص دهید این مدل بسیار عالی است. این مدل از دستگاه ها برای مراکز خرید لوکس و اداره ها استفاده می شوند. نوع دیگری از این دستگاه وجود دارد که به صورت یک طرفه طراحی شده است. این محصول به عنوان سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. طراحی آن نیز به صورتی است که برای جریان هوای یک طرفه اجرا شده و روی سقف اجرا می شود.

مدل دیگر نیز فن کویل های کاستی چهار طرفه است. این فن کویل ها دارای 4 جهت مختلف هستند و برای دهش هوای سرد و گرم استفاده می شوند. کنترل میزان دما و حجم هوا در این دستگاه ها به واسطه ریموت کنترل صورت می گیرد.

 

فن کویل چهار طرفه

فن کویل چهار طرفه

 

 

فن کویل سقفی توکار

 

فن کویل های سقفی توکار در داخل سقف کاذب قرار می گیرند. مزایای این فن کویل ها نصب و انتخاب محل دریچه هوادهی برای مصرف کنندگان است. به طور کلی این سبک از فن کویل ها در بالای درب ورودی هر فضا قرار می گیرد و محل نصب آنها نیز زیر سقف کاذب است. زیر این دریچه ها شرایط برای تعمیر و نگهداری در نظر گرفته شده است.

 

فن کویل سقفی کانالی

 

در طراحی این دستگاه از فشار استاتیک خارجی استفاده شده است. این دستگاه از نظر ظاهری بسیار مشابه با فن کویل های سقفی توکار هستند. از سوی دیگر این دستگاه در بخش داخلی سقف کاذب قرار می گیرد. فن کویل های کانالی به طور کلی صدای بالایی داشته و برای راهروهایی که ارتفاع سقف بالا است و همینطور در ساختمان های تجاری و لابی ها اجرا می شوند.

 

فن کویل زمینی

 

ویژگی های فن کویل های زمینی به نسبت مدل های دیگر کمی فرق دارد. این فن کویل ها بسیار پر کاربرد هستند و به شکل عمودی روی زمین نصب می شوند. به طور کلی این دستگاه ها در مراکز اداری و مسکونی و همینطور سایر مکان هایی که سقف کاذب ندارند مورد استفاده قرار می گیرند.

این مدل از فن کویل ها به صورت توکار اجرا نمی شوند و طرز کار این مدل نیز به شکل مکش از روبرو یا پشت است. دهش هوا نیز از بخش بالایی صورت می گیرد.

 

قیمت فن کویل به چه صورت هستند؟

 

قیمت فن کویل ها به موارد مختلفی بستگی دارد. مثلاً اولیه پارامتر نوع دستگاه است. اینکه شما دستگاه کاستی را انتخاب کنید و یا دستگاه های یک طرفه یا چهار طرفه مدنظر قرار دهید، قطعاً تفاوت در قیمت ایجاد می شود. مدل های توکار به نسبت کانالی و زمینی متفاوت هستند و بر اساس نوع کاربری طراحی و اجرا می شوند.

موضوع دیگری که روی قیمت دستگاه تاثیر می گذارد ظرفیت آن است. در واقع فضایی که قرار است دستگاه در آن استفاده شود می بایست محاسبه شده و سپس وضعیت ظرفیت دستگاه نیز سنجیده شود. ظرفیت دستگاه بر مبنای میزان بار برودتی کل فضا مشخص می شود. پس نیاز است که پارامترهایی از قبلی بار برودتی ساختمان، دبی هوای فن کویل،گرمای ویژه ها ر فشار ثابت و اختلاف دمای بین هوای ورودی و خروجی فن کویل مشخص شود.

سطح صدا از دیگر مواردی است که روی قیمت فن کویل ها تاثیر می گذارد. سطح صدا می بایست به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. سطح صدای نهایی نیز اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر ارتفاع سقف و نوع ساخت و ساز سقف نیز روی صدا تاثیر می گذارد. قیمت این دستگاه بر اساس ابعاد و زیبایی ظاهری و قابلیت کنترلی مشخص می شود.

 

انواع فن کویل

انواع فن کویل

 

جمع بندی

 

به طور کلی در سال های اخیر دستگاه فن کویل بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به واسطه امکاناتی که ایجاد می کند ساختاری بی نظیر دارد. اینطور که ارزیابی ها نشان می دهد این محصولات می توانند سیاست های اجرایی مختلفی داشته باشند و سطح اجرایی به واسطه متغیرهای خاص ارزیابی می شود. فن کویل ها هم ساختاری دو بخشی دارند و هم به صورت یکپارچه اجرا می شوند. اجزای تشکیل دهنده این دستگاه بسیار متفاوت هستند و هر یک وظیفه خاص خود را دارند و شما می توانید از این محصول استفاده درستی داشته باشید. 



مقالات مرتبط