تاثیر سونا بخار یا خشک برای لاغری چیست

تعداد بازدید : 66
نویسنده خبر :
منبع :
آخرین بروزرسانی : 1402/7/15

Print

PDF

0
    
6 1401 اسفند

مقدمه

سونا بخار فضای بسته ای است که با بخار گرم می شود و دارای رطوبت صد در صد است. دمای سونا در مکان های مختلف، متفاوت است، ولی به طور معمول در حدود 40 تا 50 درجه سانتیگراد نگهداری می شود. سونا بخار توسط یک ژنراتور پر از آب گرم و جوش می شوند. سونا خشک از گرمای خشک که معمولاً از سنگ های داغ یا اجاق گاز بسته تغذیه می شود، استفاده می کند.

هر دو نوع سونا امکانی فراهم می کند که در یک اتاق کوچک و گرم بنشینید و ریلکس کنید. هر دو سونا برای حفظ سلامت شما مفید خواهند بود و به آرامش و شل شدن عضلات شما کمک می کنند. تفاوت عمده آنها در نوع گرمایی است که ارائه می دهند. در ادامه مطالبی در مورد سونا بخار و لاغری، و سونا خشک و لاغری آورده شده است.

 

سونا بخار

سونا بخار

 

سونا چه تاثیر و فوایدی برای لاغری و تناسب اندام دارد؟


سونا بخار و سونا خشک از راه های مختلفی سلامتی را بهبود میدهد که عبارتند از:

  • نشستن در سونا میتواند در بهبودی سلامت قلب و عروق موثر باشد. یک مطالعه معتبر نشان داده که گرمای مرطوب، گردش خون در اندامها را بهبود می بخشد که در تناسب اندام موثر می باشد.
  • سونا بخار باعث کم شدن کورتیزول شده که منجر به ایجاد احساس آرامش می گردد و استرس را کاهش میدهد. کاهش استرس از حالت عصبی زیاده خواری جلوگیری می کند. به این ترتیب سونا برای کمک به لاغری و تناسب اندام تاثیر خود را نشان می دهد.
  • گذراندن چند دقیقه در حالت آرام در سونا و نفس گیری منظم به بهبود ذهن و تمرکز شما نیز کمک می کند. آرامش ذهن کمک می کند که از پرخوری های عصبی دوری کنیم.
  • گرما درمانی می تواند به ورزشکاران حرفه ای کمک کند که بافت عضلانی آنها پس از تمرینات ورزشی بهبود یابد. گرمای مرطوب سریعتر از گرمای خشک در ترمیم عضلات عمل می کند. در این صورت تناسب اندام ورزشکاران بهتر حفظ می شود.
  • استفاده از سونا به صورت منظم، می تواند به شما کمک کند تا در طول فعالیت هایی مانند دویدن، پیلاتس و یوگا به حداکثر تحرک برسید. در اینصورت کالری سوزی بهتری دارید که در لاغری شما کمک می نماید.
  • یک مطالعه نشان داد که برخلاف سرما، رفتن به سونا بخار برای جلوگیری از آسیب به مفصل زانو قبل از تمرین موثر است. پس میتوانید تمرینات ورزشی خود را به راحتی دنبال کنید تا به تناسب اندام دلخواه خود برسید.
  • تاثیر سونا بخار بر لاغری را اینگونه می توان تشریح کرد که سونا بخار مانند انواع مختلف آب درمانی برای تقویت ایمنی موثر است. وقتی بدن در مجاورت رطوبت گرم باشد، لکوسیت ها که ضد عفونت عمل می کنند، تحریک می شوند. استفاده منظم از سونا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که می‌تواند باعث ابتلا کمتر به انواع بیماری ها گردد. در صورت ضعف در سیستم ایمنی، التهاب در بدن زیاد شده و باعث کاهش متابولیسم و در پی آن کم شدن سرعت کاهش وزن می گردد.

 

سونا خشک

سونا خشک

 

سونا بخار چه تاثیری بر لاغری دارد؟


وقتی در سونا بخار باشید، ضربان قلب شما زیاد می شود. اگر بعد از تمرین هوازی از سونا بخار استفاده کنید، ضربان قلب بعد از ورزش بالا رفته است و سونا می تواند این افزایش را طولانی کند. متخصصان بر این عقیده اند که هنگامی که از سونا بخار به درستی استفاده شود، گرمای مرطوب بخار، بدن شما را به روشی تحریک می کند که ورزش معمولی نمی تواند این کار را انجام دهد. بنابراین می تواند در کالری سوزی و کاهش وزن تاثیر داشته باشد.

کاربرد سونا بخار در لاغری آن است که در سونا عرق زیادی می کنید ولی این عرق کردن در سونا ابزاری برای کاهش وزن سریع نیست. مقدار وزنی که در سونا از دست می‌دهید، وزن آب است، و به همین دلیل جهت جلوگیری از کم‌آبی بدن باید با نوشیدن آب کمبود آن را جایگزین کنید. اما نحوه استفاده از سونا برای لاغری آن است که اگر از سونا به طور منظم استفاده شود، می تواند به عنوان راهی برای سوزاندن کالری بیشتر، موثر باشد، به طوری که در هر 15 دقیقه حدود 33.3 کالری سوزانده می شود. استفاده از سونا بخار در باشگاه می‌تواند به تاثیر بیشتر رژیم غذایی و ورزش شما کمک کند.

 

سونا خشک چه تاثیری بر لاغری دارد؟


کاربرد سونا خشک در لاغری با گذراندن 15 تا 30 دقیقه در آن مشخص می شود. تاثیر سونا خشک بر لاغری آن است که می توانید 1.5 تا 2 برابر کالری هایی که در هر جای دیگری نشسته باشید، را بسوزانید. بنابراین، یک خانم 70 کیلویی به طور متوسط هر 30 دقیقه در سونا حدود 68 کالری از دست می دهد. رفتن منظم به سونا می تواند شیوه زندگی شما را تغییر دهد و باعث تقویت روحی و جسمی شما شود.

 

آرامش در سونا

آرامش در سونا

 

آیا سونای خشک و بخار باعث لاغری می‌شوند؟


ورزشکاران و هر کسی که ورزش می کند می تواند از گذراندن وقت در سونا بهره مند شود. منبع معتبر در 2018 نشان داد که سونا ممکن است عملکرد ورزشی را در ورزشکاران بهبود بخشد. این تحقیق اثرات فیزیولوژیکی رفتن به سونا را در ورزشکاران بررسی کرده است. بنابراین استفاده منظم از سونا پس از ورزش در کالری سوزی یا لاغری، و تسکین عضلات سودمند است.

 

آیا برای لاغرشدن به سونا برویم؟

 

سونا خشک و بخار سودمندی زیادی برای سلامتی دارند، اما اگر بیش از حد از آنها استفاده کنید می توانند مضر باشند. ماندن در سونا بخار برای بیش از 15 دقیقه می تواند آب بدن شما را کم کند که برای لاغری کوتاه مدت تاثیر دارد. ولی برای جلوگیری از کمبود آب بدن باید آب فراوان نوشید.
سونا بخار و سونا خشک به تنهایی نمی توانند باعث لاغری شوند، در حالی که می توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند و تاثیر ورزش شما را بیشتر کنند، البته جایگزین ورزش نیستند.

 

مراقبت های لازم در استفاده از سونا کدامند؟

 

  • رفتن به سونا هرگز نباید جایگزین درمان های پزشکی شوند، اما مکانی عالی برای استراحت و استفاده از برخی فواید سلامتی هستند.
  • زنان باردار، افراد با نقص ایمنی، بیماران در دوران نقاهت پس از جراحی، زمان رفتن به سونا را باید با پزشک خود هماهنگ کنند.
  • سونا بخار آنقدر داغ نیست که برخی از باکتری ها را از بین ببرد و گرما ممکن است تعداد باکتری ها در اتاق سونا را افزایش دهد.
  • بهداشت سونا را با پوشیدن دمپایی، نشستن روی حوله و شستشو با دوش ولرم کامل کنید.


مقالات مرتبط