آنچه درباره مزایای جکوزی و نحوه استفاده از آن باید بدانید

تعداد بازدید : 293
نویسنده خبر :
منبع : درون سازمانی
آخرین بروزرسانی : 1402/7/15

Print

PDF

0
    
6 1401 اسفند

آنچه درباره مزایای جکوزی و نحوه استفاده از آن باید بدانید

اگر یک روز طولانی و سخت را گذرانده اید، شاید تنها راه درمانی که برای رها شدن از خستگی ها و فرار از سختی ها به آن نیاز دارید، غوطه ور شدن در جکوزی آب گرم باشد. به جز دریافت آرامش روحی، گذراندن وقت در جکوزی و استفاده از مزایای جکوزی ممکن است تاثیرات دیگری هم داشته باشد.
اگر در محل زندگی جکوزی دارید و یا از جکوزی باشگاه ورزشی استفاده کنید، نکات مهمی در مورد کاربرد جکوزی باید بدانید تا از مزایای جکوزی بهترین استفاده را ببرید.

در ادامه فواید جکوزی برای سلامتی را بررسی می کنیم و پس از آن مراقبت های استفاده ایمن از معایب جکوزی را مورد بحث قرار می دهیم.

مزایای جکوزی

 

استفاده از جکوزی چه سودمندی هایی دارد؟

 

در مورد جکوزی و مزایای آن مطالب زیادی گفته شده ولی مزایای جکوزی و سودمندی استفاده از آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مزایای جکوزی به سلامت کلی شما و نحوه استفاده از آن بستگی دارد.
در ادامه مزایای کاربرد جکوزی و غوطه وری در وان آب گرم آورده شده است. این سودمندی ها نشان می دهد که استفاده از جکوزی مزایای بیشتری از دوش گرفتن دارد.

  • کاهش استرس، یکی از مهمترین مزایای جکوزی می باشد که از اضطراب های روزانه می کاهد. اثر آرامش بخش آب گرم و عمل ماساژ می تواند استرس فیزیکی، عاطفی و روانی شما را کم کند.
    پخش موسیقی ملایم، نور کم، همراه یا رایحه درمانی، مزایای جکوزی در کاهش استرس را بیشتر می کنند.
  • آرامش عضلات، از دیگر مزایای جکوزی است. آب گرم و ماساژ جت های آب گرم راهی موثر برای رسیدن به آرامش و شل کردن عضلات منقبض است که می تواند دردهای عضلانی را کم کند.
    اگر قبل از ورزش در آب گرم جکوزی غوطه ور شوید، ممکن است خطر آسیب به عضلات را کاهش دهد.

 

آرامش در جکوزی

آرامش در جکوزی

 

مزایای جکوزی در خواب بهتر و تسکین درد کدامند؟

 

  • تحقیقات نشان داده که آرامش حاصل از آب گرم در بهبود خواب و داشتن خوابی راحت تر و عمیق تر موثر است. مطالعاتی در سال 2012 نشان داده که حمام های آب گرم میتواند درمانی برای بی‌خوابی در افراد مسن باشد. همچنین با انجام مطالعه بر روی زنان 30 تا 65 ساله، محققان به این نتیجه رسیدند که آب درمانی به بهبود کیفیت خواب همراه با رفع علائم فیبرومیالژیا کمک می کند.
  • تسکین درد از دیگر مزایای جکوزی است. غوطه وری در وان آب گرم می تواند با شل کردن عضلات، مفاصل و تاندون های منقبض، برخی از انواع درد را ساکت کند.
    افرادی که آرتریت دارند، آب گرم و ماساژ به کاهش انقباض و التهاب های دردآور کمک می کند. غوطه وری در حوضچه آب گرم وزن مفاصل را کاهش می دهد، که به بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکت کمک می کند. ممکن است برخی از این مزایای جکوزی را با شنا در آب گرم نیز به دست آورید.

 

تاثیرات جکوزی در پیشگیری از بروز بیماری ها کدامند؟

 

  • برای سلامت بهتر قلب و عروق با ریلکس کردن در جکوزی آب گرم به مدت 10 دقیقه، می تواند ضربان قلب را افزایش و فشار خون را کاهش دهد. محققین یک مطالعه در سال 2016، اعلام کردند که غوطه وری در آب داغ و گرما درمانی غیرفعال به ویژه در میان افرادی که توانایی محدودی برای ورزش دارند، می تواند به کاهش خطرات قلبی عروقی و مرگ و میر کمک کند.
  • بهبود حساسیت به انسولین از دیگر مزایای جکوزی می باشد. برخی از محققان معتقدند که درمان حرارتی منظم با استفاده از سونا یا حمام آب گرم ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و برای مدیریت دیابت مفید باشد.
    یک منبع معتمد در سال 2015 نشان داده که درمان با سونا و جکوزی ممکن است برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت مفید باشد.
  • کالری سوزی در جکوزی امکان پذیر است. یک مطالعه کوچک در سال 2016، نشان داد که شرکت کنندگان در این تحقیق به مدت یک ساعت در حوضچه آب گرم تا کمر غوطه ور شدند و تقریباً به اندازه 30 دقیقه پیاده روی کالری سوزاندند. البته جکوزی جای ورزش را نمی گیرد، اما میتواند به متابولیسم بدن کمک کند، به ویژه برای کسانی که ورزش کردن برایشان سخت است.

 

سلامتی در جکوزی

سلامتی در جکوزی

 

در استفاده از جکوزی، چه مراقبت هایی لازم است؟


اگر در مورد استفاده از ویژگی های جکوزی و معایب آن نگران هستید، بهتر است در مورد استفاده از انواع جکوزی و سودمندی آن برای بدن با پزشک خود مشورت کنید. این امر به ویژه در شرایط زیر مهم است:

  • در بیماران قلبی، امکان دارد رفتن در جکوزی آب گرم بر ضربان قلب و فشار خون تأثیر بگذارد. این عمل ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی مفید باشد، اما می تواند برای گروهی ناامن باشد که از معایب جکوزی برای این گروه محسوب می شود.
  • در دوران بارداری گرم شدن بیش از حد می تواند برای خانم باردار و کودک او مضر باشد. بنابراین بهتر است از ورود به جکوزی گرم خودداری شود.
  • در صورت داشتن آسیب های پوستی مثل بریدگی، زخم های باز یا بثورات باید صبر کنید تا بهبود یافته و خطر تحریک و عفونت کاهش یابد.
  • افراد مبتلا به فشار خون پایین که مستعد ضعف یا غش هستید، بهتر است از جکوزی آب گرم پرهیز کنند زیرا آب داغ می تواند فشار خون آنها را بیشتر کاهش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض آب داغ در هنگام ابتلا به عفونت دستگاه ادراری می تواند علائم شما را بدتر کند.

 

چگونه می توان از جلسه جکوزی خود بهترین استفاده را داشت؟

 

  • از مزایای جکوزی آن است که می‌تواند تاثیرات مشابه ورزش بر روی بدن شما داشته باشد.
  • برای استفاده از جکوزی که متعلق به یک باشگاه ورزشی است، باید از تمیز بودن آن مطمئن شوید. آب آن باید به طور مرتب تمیز و آزمایش شود. نگهداری نامناسب حوضچه آب گرم می تواند منجر به عفونت پوستی شود.
  • از آب خیلی داغ خودداری کنید. حداکثر دما 40 درجه سانتیگراد باشد.
  • جکوزی آب گرم باعث عرق زیاد و کم آبی بدنتان میشود پس آب فراوان بنوشید.
  • زمان خیلی طولانی در جکوزی نمانید، در حداکثر دما، بین 10 تا 15 دقیقه در جکوزی باشید. اگر علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، قرمزی پوست و تنگی نفس داشتید، فوراً خارج شوید.
  • در پایان، بدن خود را با صابون و آب ولرم بشویید. بلافاصله از آب گرم به آب سرد یخی نروید، زیرا باعث افزایش فشار خون میشود.


مقالات مرتبط