نکاتی که باید در رابطه با نگهداری استخر پس از باران بدانید!

تعداد بازدید : 140
نویسنده خبر :
منبع :
آخرین بروزرسانی : 1402/7/15

Print

PDF

0
    
6 1401 اسفند

نکاتی که باید در رابطه با نگهداری استخر پس از باران بدانید:

 

نگهداری استخر پس از باران به یکی از چالش های جدی برای مردم تبدیل شده است. به طور کلی بر خلاف باور بسیاری از مردم بارش باران، نگهداری از استخر های روباز را بسیار پیچیده می کند. عمدتا زمانی که باران می بارد و یا طوفان ایجاد می شود، اشیا خارجی نظیر برگ درختان، بطری های آبی و … وارد استخر ها می شود.

 

علاوه بر این عوامل، خود آب باران نیز به دلیل عبور از آلودگی های موجود در شهر ها دارای خاصیت اسیدی است. وجود اجسام خارجی در آب و نیز ورود آب اسیدی به استخر ماهیت شیمیایی آب را تغییر داده و به این ترتیب نگهداری و تعمیر استخر ها را به امری پیچیده تبدیل می کند. اما مراقبت و نگهداری استخر پس از باران به چه صورتی خواهد بود؟ آیا در صورت وزش باد و بارش باران تاسیسات مکانیکی و یا ساختار استخر ها نیز آسیب می بینند؟

 

تاثیر نوع استخر بر نگهداری استخر پس از باران:

 

همانطور که می دانید استخر های گوناگونی به صورت روباز در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از این استخر ها دارای ویژگی های به خصوصی بوده و در ساختار ان ها از متریال ها و مواد گوناگونی استفاده می شود. به این ترتیب می توان گفت که نگهداری استخر پس از باران برای هر یک از استخر های موجود متفاوت خواهد بود.

 

علاوه بر دسته بندی استخر ها بر اساس متریال و ساختار مواد تشکیل دهنده، دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که مبتنی بر محل قرار گیری استخر است. بر اساس این دسته بندی، استخر ها به دو دسته استخر های رو زمینی و زیر زمینی تقسیم بندی می شوند.

 

به طور کلی نگهداری استخر پس از باران برای استخرهای زیر زمینی بسیار آسان تر از استخر های رو زمینی است. چرا که در این استخر ها احتمال آسیب دیدن بدنه بسیار کمتر از استخر های رو زمینی است.

 

تاثیر نوع استخر بر نگهداری استخر پس از باران:

 

نگهداری از استخر پس از باران برای استخر های فایبرگلاسی و بتنی

 

به طور کلی از بین استخر های موجود، ساخت استخر های بتنی و استخر های فایبرگلاسی بیشتر از سایر استخرها مورد توجه است.

 

در نگهداری استخر پس از باران برای استخر های فایبرگلاسی، باید به بدنه ها توجه بیشتری گردد چرا که این استخر ها در برابر برخورد اجسام نوک تیز آسیب پذیر هستند. اما در استخر های بتنی برای نگهداری از استخر توصیه می شود که حتما خواص شیمیایی آب تحت بررسی قرار گیرد. به طور کلی هر چه نمک موجود در آب استخر بیشتر شود، احتمال آسیب دیدگی دیواره های بتنی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

نکاتی که در نگهداری استخر پس از باران باید تحت بررسی قرار گیرد!

در بالا برای استخر های بتنی و فایبرگلاسی نکاتی که باید در نظر گرفته شود را یاد آور شدیم اما در ادامه قصد داریم تا یکسری از نکات کلی برای نگهداری استخر پس از باران مطرح کنیم تا به این واسطه طول عمر استخر ها افزایش پیدا کند. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

تمیز کاری استخر

 

اولین اقدام به منظور نگهداری استخر پس از باران، تمیز کاری استخر است. همانطور که گفته شد، در هنگام وزش باد و باران، امکان ورود اجسام به درون استخر های روباز بسیار زیاد است. این آلودگی ها و اجسام خارجی تا حد زیادی می توانند در تغییر PH آب تاثیر گذار باشند. به همین دلیل عمدتا توصیه می شود که به محض فرو کس کردن باران نسبت به تمیز کاری استخر اقدام شود. برای اینکار باید یا به صورت دستی و یا با استفاده از تجهیزات اجسام خارجی از سطح استخر جمع آوری کنید.

 

تنظیم PH

 

دومین گام در نگهداری استخر پس از باران ، تنظیم PH آب است. به طور کلی به علت وجود آلاینده ها در هوای شهرها، باران ماهیت اسیدی پیدا می کند. با بارش باران در سطح استخر، تغییرات شدیدی در PH استخر به وقوع خواهد پیوست و آب به سمت اسیدی شدن می رود که نتیجه آن آسیب دیدن دیواره ها خواهد بود. به این ترتیب پس از بارش باران توصیه می شود که PH آب تنظیم گردد.

 

نکات نگهداری استخر پس از باران:

 

تنظیم سطح آب استخر

 

همانطور که می دانید به محض ورود آب باران به استخر سطح آب آن افزایش پیدا می کند. کاهش سطح آب استخر در نگهداری استخر پس از باران به یک امر مهم و حیاتی تبدیل شده است. به همین دلیل توصیه می شود پس از بارش باران نسبت به کاهش سطح آب اقدام شود. برای این کار توصیه می شود از پمپ های آب استفاده شود.

 

ضد عفونی کردن استخر

 

از دیگر نکاتی که در هنگام نگهداری استخر پس از باران باید به آن توجه کرد، وجود انواع باکتری ها و لجن های موجود در استخر است. به طور کلی پس از بارش باران توصیه می شود میزان کلر موجود در استخر مجدد بررسی شده و آب موجود در آن ضد عفونی گردد. در صورتی که آب موجود در استخر ضد عفونی نشود، امکان استفاده نخواهد داشت و شنا کردن در آن موجب بیماری های گوناگون نظیر بیماری های پوستی می شود.

 

نگهداری استخر بعد از باران:

 

نگهداری استخر بعد از باران از جمله مسائل حائز اهمیت برای حفظ سطح کیفی آب استخر به شمار می رود. بارش باران، نگهداری استخر، به ویژه استخرهای روباز را به یک چالش و دغدغه مهم تبدیل نموده است. طوفان و بارش باران سبب وارد شدن اشیا خارجی و آلودگی های بسیاری به فضای داخلی استخر می شود.

 

نفوذ گردوغبار، آلاینده ها و آب باران، کیفیت و تمیزی آب استخر را تحت شعاع قرار می دهد. همچنین، احتمال بروز آسیب و صدمه به تاسیسات استخر وجود دارد. با انجام یک سری نکات و اصول، به راحتی می توان از این مشکلات جلوگیری به عمل آورد.

 

راهکارهای مناسب برای نگهداری استخر بعد از باران:

 

1- بررسی سطح آب

بررسی سطح آب، یکی از راهکارهای موثر برای نگهداری استخر بعد از باران به شمار می رود. ریزش باران بسیاری از ناخالصی ها و آلاینده های موجود در محیط پیرامون را وارد استخر می کند. این مورد ضمن پایین آوردن سطح کیفی آب، می تواند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهد.

 

به همین منظور، در ابتدا باید نسبت به خارج کردن آب اضافی وارد شده به استخر اقدام نمود. استفاده از سیستم فیلتراسیون و گردش آب استخر در این زمینه کمک شایانی می نماید. با فعال کردن فیلتر تصفیه آب استخر، قابلیت تخلیه آب اضافی امکان پذیر می شود.

 

2- ارزیابی میزان مواد ضد عفونی کننده

از دیگر اصول برای سرویس و نگهداری استخر پس از بارش باران، بررسی و چک کردن مقدار مواد ضد عفونی کننده موجود در آب استخر می باشد. به طور معمول، برای گند زدایی استخرها از ماده کلر استفاده می شود. بر همین اساس، در وهله نخست می بایست سطح کلر استفاده شده در استخر مورد سنجش قرار گیرد.

 

در آب باران آلاینده هایی مانند فلزات سمی و دوده و ناخالصی وجود دارد. این مواد به راحتی می تواند باعث آلودگی آب استخر شوند. همچنین، پس از بارش باران، میزان مواد ضد عفونی کننده تقلیل می یابد. در این شرایط با افزودن مقداری ماده گندزدا می توان این مشکل را برطرف کرد.

 

 

3- تمیز کردن استخر

نظافت و تمیز کردن استخر، از نکات حائز اهمیت برای نگهداری استخر بعد از باران تلقی می گردد. وزش باد همراه باران موجب وارد شدن خس و خاشاک، گردوغبار و برگ درختان به استخر و محیط پیرامون آن می شود. بر همین اساس، بایستی به خارج کردن و جمع آوری این مواد از سطح استخر مبادرت ورزید.

 

استفاده از جاروهای هوشمند و اتوماتیک، در جمع آوری و تمیز کردن برگ ها و گردوغبار، بسیار موثر و تاثیرگذار است.

 

4- متعادل کردن سطح ph و قلیایی آب

از دیگر موارد حائز اهمیت در مراقبت از استخر پس از بارش باران، بررسی کردن سطح ph آب استخر می باشد. در اثر بارش باران، آب استخر اسیدی شده و ph آن کاهش پیدا می کند. بنابراین، بررسی سطح یون های آب و متعادل کردن ph، از موارد مهم در این زمینه می باشد.

 

ناگفته نماند که فیلتراسیون آب، ایجاد تعادل در آب استخر و بررسی تاسیسات استخر، از دیگر موارد مهم برای مراقبت و نگهداری استخر پس از باران است.

 

تاثیر نوع استخر بر نگهداری استخر بعد از باران:

 

استخرها در اشکال مختلف طراحی و ساخته می شوند و بصورت روباز یا سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند. در ساختار این استخرها متریال های مختلفی بکار می رود و هر یک ویژگی ها و قابلیت های منحصر بفردی دارند که موجب تنوع مدل و ساخت استخرهای متفاوت می شود.

 

به این ترتیب می توان گفت که نگهداری استخر بعد از باران برای هر یک از استخر های موجود متفاوت خواهد بود. علاوه بر دسته بندی گفته شده، استخر ها را در تقسیم بندی دیگر به دو دسته استخر های رو زمینی و استخرهای زیر زمینی تقسیم بندی می کنند.

 

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نگهداری استخر پس از باران برای استخرهای زیر زمینی بسیار آسان تر از استخر های رو زمینی است. چرا که در این استخر ها احتمال آسیب دیدن بدنه بسیار کمتر از استخر های رو زمینی است.

 

استخر های بتنی و استخر های فایبرگلاسی بیشتر از سایر استخرها موجود بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. درخصوص نگهداری استخر پس از باران برای استخر های فایبرگلاسی، بیشتر باید به بدنه آنها توجه کرد چرا که این استخر ها در برابر برخورد اجسام نوک تیز بسیار آسیب پذیر هستند.

 

اما در مورد استخر های بتنی توصیه می شود که حتما خواص شیمیایی آب مورد بررسی قرار گیرد. زیرا هر چه نمک موجود در آب استخر بیشتر شود، احتمال آسیب دیدگی دیواره های بتنی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

آشنایی با مهمترین اختلالاتی که بعد از بارش باران در استخر رخ می دهد:

 

پس از باراش باران به روی استخر، ذراتی که در هوا موجود اند از جمله اسپورهای جلبک ها که همیشه در هوا هستند، به دنبال قطره های آّب باران حمل می شوند و به داخل استخر شما وارد می شوند؛ همانطور که اکثر شما عزیزان مطلع اید که این ذرات معلق و موجود در هوا، همیشه به دنبال یک مکان کامل مرطوب هستند. این مورد یکی ازاصلی ترین مسئله هایی است که باعث به وجود آمدن مشکل و آلودگی برای استخر شنا می گردد.

 

پس از اینکه آلودگی ها و این ذرات و همچنین جلبک ها وارد آب استخر می شوند، طبق روش هایی که تا به اینجا در اختیارتان قرار داده ایم، باید از بین ببرید.

 

 



مقالات مرتبط