معرفی دستگاه تهویه هیت ریکاوری و تصفیه هوا اوشن تک 

 

دستگاه تهویه یا بازیایی انرژی و تصفیه هوا ( هیت ریکاوری ) دستگاهی است که هوای تازه بیرون را پس از تصفیه با انواع فیلترها وارد ساختمان نموده و هوای کهنه را از آن خارج می نماید . این دستگاه ، انرژی هوای خروجی را بدون اینکه هیچ تماسی با هوای ورودی داشته باشد ، بازیابی می کند . دستگاه هیت ریکاوری که در تمام سال اعم از فصل سرد و گرم کارایی دارد ، به شما این امکان را می دهد که ضمن لذت بردن از هوای تازه با اکسیژن فراوان ، از شر آلاینده های داخل ساختمان از قبیل گرد و غبار و مواد شیمیایی خلاص شده و در عین حال بیش از 60 ٪ در مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی صرفه جویی نمایید .

 

 

تهویه مناسب برای حفظ و بهبود کیفیت هوا و کنترل رطوبت استخر ضروری است. با توجه به تبخیر مداوم آب استخر، رطوبت هوای فضای استخر بسیار بالا است. دما و رطوبت بالا شرایطی مشابه شرجی ایجاد می کند که موجب احساس نامطلوب در افراد می شود. از این رو نصب سیستم تهویه مناسب در استخر سرپوشیده به منظور برآورده کردن معیارهای آسایش افراد ضروری است. از طرفی، ذرات معلق و گازهای متصاعد شده ناشی از تصفیه آب، می تواند سلامتی افراد را دچار مشکل نماید. همچنین دمای بسیار پایین هوای تازه ورودی می تواند موجب شوک حرارتی شود. سیستم تهویه استخر باید به گونه ای باشد که ضمن خارج کردن مواد مضر از فضا، هوایی با دمای مطلوب را وارد محیط کند و دما و رطوبت را در حد مطلوب کنترل نماید. نهایتا دمای هوا، رطوبت زیاد و غلظت ذرات معلق و مواد خورنده در هوا شرایطی را ایجاد می کند که به ساختمان و تاسیسات استخر آسیب برسد. لذا سیستم تهویه مناسب برای جلوگیری از خرابی و تعمیرات پرهزینه ضرورت دارد.

 

 

تهویه مناسب برای حفظ و بهبود کیفیت هوا و کنترل رطوبت استخر ضروری است. با توجه به تبخیر مداوم آب استخر، رطوبت هوای فضای استخر بسیار بالا است. دما و رطوبت بالا شرایطی مشابه شرجی ایجاد می کند که موجب احساس نامطلوب در افراد می شود. از این رو نصب سیستم تهویه مناسب در استخر سرپوشیده به منظور برآورده کردن معیارهای آسایش افراد ضروری است. از طرفی، ذرات معلق و گازهای متصاعد شده ناشی از تصفیه آب، می تواند سلامتی افراد را دچار مشکل نماید. همچنین دمای بسیار پایین هوای تازه ورودی می تواند موجب شوک حرارتی شود.

سیستم تهویه استخر باید به گونه ای باشد که ضمن خارج کردن مواد مضر از فضا، هوایی با دمای مطلوب را وارد محیط کند و دما و رطوبت را در حد مطلوب کنترل نماید. نهایتا دمای هوا، رطوبت زیاد و غلظت ذرات معلق و مواد خورنده در هوا شرایطی را ایجاد می کند که به ساختمان و تاسیسات استخر آسیب برسد. لذا سیستم تهویه مناسب برای جلوگیری از خرابی و تعمیرات پرهزینه ضرورت دارد.

 

در سیستم های قدیمی برای تامین هوای تازه مورد نیاز در ساختمان، از فن های تامین هوا و تخلیه هوا و یا دستگاه های هواساز استفاده می شد. لیکن یکی از چالش های اصلی فن ها و دستگاه های هواساز، اتلاف انرژی ناشی از تعویض هوا در آنها است. چرا که هوایی که با صرف انرژی زیاد گرم شده است، از سالن استخر تخلیه شده و به جای آن هوای سرد بیرون وارد ساختمان می شود. بدیهی است، رساندن دمای هوای ورودی به حد مطلوب مستلزم صرف انرژی زیادی است.

 

در واقع انرژی که همراه هوای تهویه از ساختمان خارج  می شود بسیار زیاد است. (در صورتیکه دمای بیرون 5 درجه و دمای داخل 30 درجه سانتیگراد باشد، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن 5100  مترمکعب  (3000 cfm)  هوای تازه در ساعت بیش از 145000 BTU خواهد بود. با بازیافت انرژی هوای خروجی و گرم کردن هوای ورودی با جذب گرمای هوای خروجی می توان ضمن جلوگیری از اتلاف انرژی، دمای هوای ورودی به استخر را به دمای مطلوب نزدیک کرد.

 

اجرا و پیاده سازی دستگاه تهویه مدولار اوشن تک

 

 

تصفیه هوای ورودی:

 

تصفیه هوای ورودی در شرایط عادی آلودگی هوای فضای داخل چندین برابر آلودگی هوای بیرون است . دلیل آن منابع آلاینده داخلی از قبیل تنفس افراده گرد و خاک ، پخت و پز و استفاده از مواد شوینده است . از این رو تعویض هوای داخل با هوای تازه پیشنهاد می شود . لیکن این امر در روزهای آلوده سال چالش برانگیز است . چرا که انتخاب بین بد و بدتر را تداعی می نماید . ورود هوای تازه از طریق فیلترهای چند لایه در دستگاههای هیت ریکاوری آرتان بهترین راه برای حل این چالش است . چرا که هوای آلوده داخل با هوای تازه تصفیه شده جایگزین می شود . 

 

نحوه کارکرد دستگاه:

 

 دستگاه HRV قابلیت بازیافت انرژی در فصل سرد و گرم سال را دارد . نحوه عملکرد دستگاه در فصل سرد سال در شکل زیر نشان داده شده است . هوای سرد تازه ورودی به ساختمان ، در مبدل صفحه ای با هوای گرم خروجی از ساختمان تبادل حرارتی انجام داده و دمای آن تا حد مطلوبی گرم می شود . بدین ترتیب ، علاوه بر بازیافت حرارت و صرفه جویی انرژی ، مشکل تنش دمایی نیز رفع می شود . بطور مشابه ، در فصل گرم سال نیز ، هوای تازه ورودی با بازیافت سرمای هوای خروجی از ساختمان ، خنک تر می شود . 

 

 

 
(پدیده استخر در ویدئو بالا توضیح می دهد که چرا استخرهای سرپوشیده به دستگاه تهویه نیاز دارند)

 

وجه تمایز سیستم مدولار اوشن تک:

 

راندمان بالای مبدل حرارتی

مدولار شدن دستگاه تهویه و قابلیت چیدمان در فضاهای مختلف با توجه به شرایط و محدودیت های پروژه

خارج کردن برق V 220 از زون های محوطه استخر (مجاز به استفاده از برق 220 نمی باشیم)

حفظ ایمنی استفاده کنندگان در محوطه استخر

خارج شدن صدای فن از محوطه استخر

انتخاب آزادانه فن بر اساس نیاز با توجه به افت فشار استاتیک کانال کشی

استفاده از مصالح مناسب محیط های استخر "مقاوم در برابر رطوبت و خوردگی"

 

 

کاتالوگ تهویه هوا استخر:

 

 

 

چرا استخرهای سرپوشیده نیاز به تهویه دارند؟

این روزها به دنبال این هستیم که چه دلایلی وجود دارد که در استخرهای پوشیده از سیستم تهویه استفاده کنیم؟

 

پدیده استخر به طور کامل توضیح خواهد داد که چه نوع دستگاه تهویه مناسب است و استفاده از چه مزایایی دارد.

سه دلیل اصلی وجود دارد که ما به سمت سیستم های تهویه برای استخرهای سرپوشیده می رویم:

  • سلامتی و بهداشت

  • آسایش حرارتی

  • کنترل تبخیر از سطح آب

 

سلامتی و بهداشت چه نقشی در بکارگیری سیستم تهویه دارد؟

 

ما برای پایایی و ماندگاری آب استخر باید از یکسری مواد ضدعفونی استفاده کنیم. به همین دلیل این ذرات ضدعفونی در هوا پخش و منتشر می شوند.

در کنار این مورد رطوبت موجود در استخر نیز، باعث اختلال در تنفس افراد می شود و این مورد در دراز مدت خطراتی را برای افراد به وجود می آورد.

 

آسایش حرارتی چه نقشی در بکارگیری سیستم تهویه دارد؟

 

آسایش حرارتی به این صورت است که اگر فردی در استخر یا ساختمان است، از نظر حرارت دارای آسایش باشد و احساس آرامش کند.

یکی از دلایلی که ممکن است باعث شود خطراتی را به همراه داشته باشد بررسی نکردن حرارت موجود است که در طولانی مدت باعث اذیت و آزار افراد می شود.

در بحث آسایش حرارتی، می توان یکی از موارد مهم در بخش تاسیسات قرار داد. این مورد نه تنها در بخش استخر حائز اهمیت است بلکه در بخش گرمایش و سرمایش نیز بسیار پراهمیت است و باید در همه جوانب آنها را در نظر گرفت.

 

کنترل تبخیر از سطح آب چه نقشی در بکارگیری سیستم تهویه دارد؟

 

تبخیر از سطح آب یکی از مهم ترین مواردی است که خیلی از افراد به آن توجه نمی کنند و فکر میکنند که در گرم شدن استخر، می توان از تبحیر خود آب استخر استفاده کرد که این مقوله ای کاملا اشتباه است.

و به همین دلیل به بررسی همه این موارد خواهیم پرداخت.

 

عواملی که در آسایش حرارتی انسان تاثیر می گذارند چیست؟

 

  • دما
  • رطوبت
  • وزش
  • تابش

 

در حالت معمول و به طور کلی سیستم های گرمایشی و سرمایشی، دما، رطوبت و وزش را به همراه دارند ولی معمولا عمل تابش را انجام نمیدهند.

 

خب در این راستا پدیده استخر توضیح خواهد داد که این 4 عامل دما- رطوبت- وزش و تابش را چگونه در استخر اجرا و پیاده سازی کنیم؟

 

 

مشاوران یا طراحان باید بتوانند هنگام طراحی حتما سه بحث بالا را در نظر بگیرند تا بتوانند نتیجه ی نهایی خوب و قابل درکی را ارائه بدهند.

 

یکی از موارد مهمی که باید در بحث استخرها در نظر بگیریم تبخیر سطحی است. یکسری عوامل وجود دارد که باعث افزایش تبخیر سطحی می شود.

 

  • اختلاف دمای آب و دمای هوا:

در واقع در بحث گرمای استخر نباید استخر را به وسیله تبخیر، گرم کرد که کار بسیار اشتباهی است. در واقع باید دمای هوا از دمای آب بیشتر باشد تا کمترین تبخیر را داشته باشیم. دمای هوا حداقل باید 1 تا 2 درجه سانتی گراد از دمای آب بالاتر باشد.

  • سطح آب:

در این بخش هر چه سطح آب بیشتر باشد، تبخیر بیشتری صورت میگیرد.

  • فشار روی سطح آب:

هر چقدر که فشار آب را بیشتر کنیم، آب زودتر تبخیر می شود.

  • وزش و باد:

در بحث وزش و باد باید دستگاه را طوری تنظیم کنیم که از عددی مشخص گذر نکند.

  • رطوبت:

در این بحث باید بدانیم که هم رطوبت بالا بد است و هم رطوبت پایین. در واقع در صورت بالا بودن رطوبت، باعث تضرر به سازه ها خواهد شد. اکسسوری ها را از بین میبرد. باعث اختلال در تنفس افراد خواهد شد.

در واقع رطوبت باید بین 55 تا 60 درجه سانتی گراد باشد.

 

آیا موقعیت جغرافیایی در انتخاب دستگاه تهویه برای استخرهای پوشیده حائز اهمیت است؟!

 

بله یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن دقت داشت، موقعیت جغرافیایی است. قبل از مشاوره برای خرید دستگاه تهویه، حتما باید از موقعیت جغرافیایی مطلع باشیم.

برایتان این سوال پیش می آید که چرا موقعیت جغرافیایی مهم است؟ چون روش تهویه متفاوت خواهد بود.

این را بدانید که تهویه به این معنی نیست که حتما هوای تازه داخل بیاید. در واقع هوای آلوده بیرون می رود و هوایی مرتب و تمیز داخل می شود.

همچنین هوایی که خارج می شود باید 10 درصد بالاتر از هوای ورودی باشد.

باید این موضوع را بدانیم که اگر اقلیم گرم و خشک باشد هزینه پایین می آید ولی اگر بالعکس این موضوع باشد هزینه افزایش خواهد یافت.

 

می توان از چه دستگاه هایی استفاده کرد و چه مزایا و معایبی را به همراه خود دارند؟

 

استفاده از فن کوئل:

فن کوئل فشار استاتیکی پایینی دارد.

استفاده از داکت فن کوئل:

فن قوی تری دارد. می تواند به داکت یا کانال ها وصل شود. ارزان است و به راحتی در دسترس است.

در فن کویل کانال کشی اول صورت میگیرد و بعد افت فشار انجام می پذیرد.

در داکت فن کویل برعکس این اتفاق را خواهیم داشت. در ابتدا افت فشار مشخص خواهد شد و بعد کانال کشی اجرا میشود که این کار منطقی و معقول نیست.

 

در واقع ما از دستگاه های تهویه هم CFM و هم میزان انرژی که به ما می دهد را می خواهیم.

یکی دیگر از معایب فن ها این است که فن را در محیط استخر قرار میدهیم و باعث آلودگی صوتی می شود.

یکی دیگر از معایب این است که بدنه دستگاه ها گالوانیزه هستند یا پوشش های رنگی دارند.

و به همین دلیل این جنس از بدنه، برای مکان و رطوبت مناسب نیستند.

 

پیشنهاد پدیده استخر چیست؟

 

  • استفاده از هواساز
  • استفاده از دستگاه مدولار هیتریکاوری

 

در صورتی که هواساز نخواهیم، می توانیم سه متریال زیر را داشته باشیم:

  • فیلترباکس
  • کویل باکس
  • هیتریکاوری باکس

 

در صورتی که صرفه جویی در انرژی برایمان مهم نباشد، می توان از فیلترباکس و کویل باکس استفاده کرد. اما:

 

در صورتی که بخواهیم استاندارد کار کنیم و صرفه جویی در انرژی برایمان مهم باشد، از هیتریکاوری باکس هم استفاده میکنیم. مثلا اگر بخواهیم در استخرهای عمومی دستگاه تهویه کار بگذاریم چون اعداد بزرگی را به ما میدهند، استفاده از هیتریکاوری باکس یکی از واجبات است.

این سه قطعه به صورت جدا از هم نیز کار میکنند و هر کدام به تنهایی کارایی خاص خود را دارند.

 

کارایی دستگاه داکت فن کویل چیست و چه تفاوتی با دستگاه مدولار اوشن تک دارد؟

 

به طور کل می­توان گفت فن کویل های داکت دستگاه های تهویه مطبوعی هستند که به صورتی طراحی شده اند که کاملاً پنهان و به دور از دید باشند اما بتوانند گرما و سرمای محیط را فراهم کنند. آنها می‌توانند برای محیط های داخلی همه کاره و در عین حال بی سر و صدا محسوب شوند که برای فضاهایی مانند هتل ها گزینه‌ای ایده‌آل است. هر مسافر و مهمان یا به عبارتی هر اتاق می­تواند دمای خاص خود را داشته باشد. همچنین که امکان کنترل دقیق‌تر آنها و اعمال کنترل از راه دور برای فن کویل‌های داکت وجود دارد. به طور مثال این فن کویل ها می­توانند با کارت ورود مهمانان فعال شده یا با باز شدن پنجره‌های اتاق هتل خاموش شوند.

 

معایب فن کویل های داکت چیست؟

 

از معایب فن کویل میتوان به عدم توانایی در تنظیم رطوبت و همچنین تازه نکردن هوای ورودی اشاره کرد. هوایی که وارد فن کویل داکت می­شود هوای مصرف شده داخل اتاق است. این هوا با هوای تازه دیگری مخلوط نمیشود. به این معنی که فن کویل صرفاً هوای داخل اتاق را به داخل خود مکیده است و نه هوای تازه از محل دیگری را. هوای اتاق در فن کویل داکت به تنظیم دما رسیده، از فیلترها رد شده و دوباره با کیفیت همان هوای استفاده شده وارد اتاق می­شود. به این ترتیب این هوای ثابت و ساکن دوباره و دوباره استفاده میشود.

 

 

اما:

 

در دستگاه مدولار اوشن تک، یک مبدل هوا به هوا داریم که وظیفه آن بازیافت انرژی است.

به این صورت که:

هوای بیرون مثلا در زمستان را 5 درجه در نظر میگیریم و هوای داخل را 30 درجه.

هوای ورودی در مبدل هوا به هوا، به گونه از هم رد میشوند که انرژی حرارتی هوایی را که به بیرون منتقل میکنیم و از آن استفاده نمیکنیمرا به ه.ای منتقل میکنیم که به داخل میفرستیم.

یعنی بدون هیچ هزینه ای ما میتوانیم هوای خوب و تمیز را پیشگرد کنیم.

در واقع مبدل هایی که در دستگاه مدولار اوشن تک استفاده میکنیم به صورتی مدرن طراحی شده اند که می توانند هوایی را که بیرون منتقل میکنیم را به داخل بفرستند و عمل پیشگرد هوا را انجام دهند.

همچنین جنس این مبدل ها از پلیمر است.

 

از چه سیستم تهویه ای برای پروژه هایمان استفاده کنیم؟

 
 

اوشن تک در سبد محصولات خود 4 مدل هواساز دارد:

  1. مدولار
  2. زیرسقفی
  3. ایستاده
  4. پشت بامی

از لحاظ عملکرد ، تمام مدل ها شبیه هستند و از بخش هایی مثل (هیت اکسچنجر/کویل/ فیلتر و فن ) تشکیل شداند. اما با توجه به شرایط و محدودیت پروژه ها این اجزا بصورت سفارشی با توجه به نیاز پروژه در کنار هم قرار می گیرند.

 

  •  چند مورد از محدودیت هایی که در انتخاب سیستم تهویه باید به آن توجه داشته باشیم عبارتند از:

 

  • حجم هوا: که ظرفیت دستگاه رو تعیین میکنه
  • ارتفاع کف تا زیرسقف محوطه استخر:
  • زیر ساخت های در نظر گرفته شده برای نصب و اجرای سیستم تهویه
  • دسترسی ها
  • مرحله ساختمان و ...
 
 
  • سیستم مدولار معمولا برای پروژه های مسکونی یا پروژه هایی که شرایط جانمایی دستگاه در ابعاد بزرگ را ندارند گزینه مناسبی بشمار می رود چرا که با جدا کردن تجهیزات می توان اونها رو بصورت مدولار در فضاهای مختلف جانمایی کرد.
  • دستگاه هواساز زیر سقفی که در آن تمامی تجهیزات اعم از فن ها، هیت اکسچنجر، فیلتر ها و کویل گرمایشی در داخل یک باکس قرارگرفته را می توان در زیر سقف نصب کرد. این مدل دستگاه ها از ظرفیت 400 تا CFM  2000 ساخته و عرضه می شوند.
  • در مواقعی که ارتفاع محوطه استخر به اندازه ای نیست که بتوان دستگاه هواساز را زیر سقف اجرا کنیم یا فضای موتورخانه یا پشت بام هم نداشته باشیم یا زیرساختی در نظر نگرفته نشده باشد و سقف ما تحمل نگهداری وزن دستگاه رو نداشته باشد، دستگاه هواساز ایستاده میتونه گزینه مناسبی باشد. چرا که میتوانیم آن را در هر فضای بلاستفاده ای در نزدیکی استخر(مثل محوطه یا بام سونا و ...)  نصب کنیم.
  • در مواقعی که حجم هوای مورد نیاز تهویه استخر بالا باشد ، می توان از دستگاه هواساز پشت بامی استفاده کرد. این مدل دستگاه ها از ظرفیت 2000 تا CFM  20000 ساخته و عرضه می شوند.
  • البته یک ویژگی بارز شرکت اوشن تک در بخش تهویه، داشتن تیم طراحی حرفه ای و مجرب هست که برای خاص ترین شرایط هم میتونیم سیستم تهویه متناسب را طراحی کنیم و برای هر محدودیتی ، راهکاری جدیدی ارائه کنیم.

 

 

 

نمونه طراحی و جایگذاری دستگاه تهویه در نقشه پروژه ها

 

 

 

 

 

برای اینکه اطلاعات بیشتری را در رابطه با تهویه بدانید می توانید به قسمت مرکز دانش بخش تهویه مراجعه بفرمایید.

 

 

با دیگر محصولات دانش محور اوشن تک آشنا شوید: 

 

 
 
فیلم معرفی دیگر محصولات دانش محور اوشن تک

 

دیگر محصولات را در لینک زیر مشاهده بفرمایید: 

محصولات دانش محور اوشن تک