بررسی سیستم‌های سرمایشی

تعداد بازدید : 33
نویسنده خبر :
منبع :
آخرین بروزرسانی : 1402/7/15

Print

PDF

0
    
27 1402 شهریور

بررسی سیستم‌های سرمایشی

 

تعریف سیستم سرمایشی:

 

سیستم سرمایشی چیست؟ منظور از سیستم‌های سرمایشی مجموعه سیستم‌هایی است که برای سرد کردن محیط از آن استفاده می‌شود. خرید سیستم‌های سرمایشی مناسب یکی از انتخاب‌های مهم برای محیط‌های مختلف به حساب می‌آید. شاید از بین تمامی این سیستم‌ها ما تنها کولر آبی را به خوبی بشناسیم. اما جالب است بدانید که دنیای سیستم‌های سرمایشی به کولر خلاصه نمی‌شود و موارد زیادی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم. در این مقاله اطلاعاتی درباره‌ی این دنیای پر رمز و راز ارائه دهیم.

 

تجهیزات سیستم‌های سرمایشی:

 

 پس از ارائه تعریف سیستم‌های سرمایشی شاید برای شما جذاب باشد که بدانید مهم‌ترین اجزا و تجهیزات آن از چه قرار می‌باشد؟

 

تجهیزات سیستم سرمایشی

فن‌ها و فیلترهای هوا

واحد سرمایشی و گرمایشی مستقل

کانال‌ها و ورودی و خروجی  هوا به فضای باز

خنک کننده آبی

تجهیزات رطوبت زن و رطوبت زدا

سیم پیچ‌های گرمایشی و سرمایشی

دستگاه‌های ابزار دقیق

 

 

تاریخچه سیستم‌های سرمایشی:

 

تاریخچه سیستم‌های سرمایشی چیست؟ از آغاز هستی یکی از بزرگ‌ترین آمال بشر  توانایی نگهداری مواد غذایی بوده است. در این مسیر بشر راه‌حل‌های بسیاری را به کار بسته است؛ اما در نهایت بیش از چند روز توانایی نگهداری مواد فاسد شدنی را نداشته است؛ بعد از پدیده مذکور در سال 1880 بشر توانست راهی برای رسیدن به  آرزوی دیرینه‌‌ی خود بیابد. نخستین سیستم سرمایشی، یک سیستم تهویه هوا بود و چون این سیستم تهویه‌ی هوا پدیده‌ای نوین بود. مورد استقبال زیادی  قرار گرفت. پس از آن شخصی با نام «جان گری» سیستم سرمایشی  برای جلوگیری از فساد مواد غذایی اختراع کرد؛ اما در نهایت پیشرفت تکنولوژی  و فناوری در قرن بیستم منجر به ساخت سیستم‌های سرمایشی امروزی شد.

 

انواع سیستم‌های سرمایشی در ساختمان:

 

پس از ساخت هر ساختمانی یکی از مهم‌ترین اقدامات خرید سیستمهای سرمایشی مناسب برای ساختمان می‌باشد. حال، در اینجا می‌خواهیم انواع سیستم‌های سرمایشی را معرفی کنیم:

 

کولر آبی:

 

 سیستم‌ سرمایشی کولر آبی، یکی از رایج‌ترین  سیستم‌های سرمایشی در ساختمان است. این سیستم با تبخیر آب به وسیله یک موتور و پروانه محیط را خنک می‌کند.

 

کولر گازی:

 

کولر گازی نیز سیستم سرمایشی  مهمی در ساختمان است و با جذب هوای گرم محیط و تبدیل آن به هوای سرد موجب خنک شدن محیط می‌شود.

 

سیستم‌های خنک‌کننده جدید:

 

سیستم چیلر:

 

چیلر یکی  از سیستم‌های سرمایشی ساختمان است و با استفاده از مایعات، سرما به محیط اطراف خود می‌بخشد. یعنی در مرحله اول چیلر آب را خنک کرده و بعد به سایر قسمت ها برای خنک کردن محیط می فرستد.

 

سیستم سرمایش مرکزی:

 

سیستم سرمایشی مرکزی یکی از سیستم‌های سرمایشی ساختمان است. نحوه عملکرد آن به این صورت است که  یونیت بیرونی بزرگی با ظرفیت بسیار زیاد دارد و این یونیت تنها تفاوت سیستم سرمایش مرکزی با کولر گازی می باشد.

 

VRFسیستم سرمایشی:

 

 

سیستم سرمایشی وی آر اف از اختراعات نوین بشر محسوب می‌شود. کاربرد این سیستم، تهویه هوا در منزل است و نه تنها برای سرمایش بلکه برای گرمایش نیز از آن استفاده می‌شود.

 

سیستم‌های سرمایشی

سیستم‌های سرمایشی

 

مقایسه سیستم‌های سرمایشی:

 

سیستم‌های سرمایشی منزل:

 

برای خرید سیستم‌های سرمایشی  منزل باید مقایسه‌ای بین سیستم‌های مختلف انجام داد. آنچه مبرهن است این است که کولر آبی یکی از محبوب‌ترین سیستم‌ها به شمار می‌رود. قیمت کولر بسیار پایین است و استفاده کمی از انرژی در این وسیله‌ی سرمایشی می‌شود. این دو مورد، مهم‌ترین علت محبوبیت آن محسوب می‌شوند. ولی این سیستم سرمایشی بنا به دلایلی همچون: نیاز به سرویس سالانه، ورود زیاد گردوغبار به ساختمان و عدم امکان سنجش دمای ساختمان نمی‌تواند بهترین گزینه‌ برای خرید سیستم‌های سرمایشی باشد. اگر قیمت بسیار بالا مضاف بر آن مصرف بالای سیستم سرمایشی برای خرید سیستم‌های سرمایشی برایتان دغدغه مهمی نیست. استفاده از کولر گازی، چیلر و اسپلیت به عنوان جایگزین کولر آبی پیشنهاد می‌شود؛ چرا که این سیستم‌های سرمایشی تمامی معایب کولر آبی را در ساختار خود حل کرده‌اند و علاوه بر آن قابلیت استفاده به عنوان سیستم گرمایشی در فصل زمستان را نیز دارند؛ اما چیلر در این رقابت یک قدم از کولر گازی جلوتر است. همواره کسانی که از کولرگازی استفاده می‌کنند. از فضای زیادی که این وسیله سرمایشی اشغال می‌کند. شکایت می‌کنند؛ چرا که این کولر علاوه بر اینکه نیاز به فضای داخلی در ساختمان دارد. نیازی به فضایی برای نصب کمپرسور در فضای خارجی نیز دارد. چیلر به عنوان نسل جدیدتری در حوزه‌ی وسایل سرمایشی جای بسیار کمی را اشغال می‌کند و قابلیت سنجش دمای محیطی را نیز دارد. اما در نهایت برسیم به یکی از جدیدترین سیستم‌‌های سرمایشی که این‌روزها میدان را بر سایرین تنگ کرده است، سیستم وی آر اف، این سیستم سرمایشی نوین قابلیت خنک کردن همزمان چند محیط را دارد. هم چنین استفاده کمی از انرژی می‌کند. می‌توان این سیستم سرمایشی را در زمره‌ی مقرون به صرفه‌ترین موارد برای خرید سیستم‌های سرمایشی دانست؛ اما وی آر اف هم پاشنه‌ی آشیلی برای خود دارد « در صورت نشتی گاز در هر قسمت سایر قسمت‌ها کاملا از کار می‌افتند.»

 

 سیستم‌های سرمایشی

 سیستم‌های سرمایشی منزل

 

 

سیستم‌های سرمایشی در صنعت:

 

دستگاه هیت پمپ سرمایشی و گرمایشی:

 

این سیستم سرمایشی صنعتی همانند چیلر طراحی شده است و انتخاب خوبی برای کشورهایی است که صرفه جویی در مصرف انرژی، مهم‌ترین پارامتر برای خرید سیستم‌های سرمایشی برایشان محسوب می‌شود.

 

دستگاه پکیج یونیت:

 

پکیج یونیت یا روف تاپ از جمله سیستم‌های سرمایشی که از هواساز و چیلر در یک واحد بوجود آمده است.

 

فن کوئل:

 

فن کوئل، نوعی سیستم سرمایشی است که توانایی بالایی برای  تنظیم دمای دو سویه دارد. یعنی می‌توانید با لوله کشی صحیح در زمان واحد از یک فن کوئل سرمایش و گرمایش مجزا دریافت کنید. اگر برای خرید سیستم‌های سرمایشی می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید فن کوئل بهترین انتخاب است. چرا که در یک فضای مشخص، سمتی را گرم کرده و در سمت دیگر سرمایش ایجاد می‌کند.

 

دستگاه اکونوپک:

 

  همانطور که از عنوان لاتین این سیستم سرمایشی بر می‌آید. یکی از مقرون به صرفه‌ترین موارد محسوب می‌شود. پس اگر برای خرید سیستم‌های سرمایشی صنعتی به دنبال سیستمی با قیمت مناسب هستید حتما این محصول را برگزینید.

 

 سیستم‌های سرمایشی

جدیدترین سیستم‌های سرمایشی

 

 

جدیدترین سیستم‌های سرمایشی در صنعت:

 

 GHPسیستم سرمایشی

 

 

این سیستم از جدیدترین اختراعات سیستم‌های سرمایشی برای تهویه هوا است. مزیت قابل توجه آن ظرفیت سرمایشی بسیار زیاد مضاف بر آن ظرفیت گرمایشی معقول آن محسوب می‌شود. در هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز انرژی مورد نیاز این سیستم، گاز شهری است.

این سیستم سرمایشی جدید، بخاطر استفاده از گاز شهری قیمت مصرفی انرژی برق در تابستان را کم می‌کند. با توجه به اینکه برای خرید سیستم‌های سرمایشی مصرف گاز به علت هزینه کمتر فاکتور مهمی محسوب می‌شود. این مورد می‌تواند انتخاب معقولی باشد.

 

 

سیستم‌ های سرمایش از سقف:

 

این سیستم سرمایشی نوین،  برای سرد کردن محیط  از لوله‌های آب سرد در محل سقف ساختمان استفاده می‌کند. فرض کنید در هوای گرم تابستانی نور خورشید از طریق سقف و پنجره‌ها گرمای زیادی به محیط می‌دهد. در اینجا این سیستم سرمایشی با عبور آب سرد از لوله‌های سقف، گرما را با استفاده از  آب سرد جذب می‌کند و هوای فضای اتاق را خنک می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌‌ سیستم ‌های سرمایشی از سقف، کاهش مصرف انرژی است. این ویژگی این سیستم‌ را از نمونه‌های دیگر متمایز می‌کند.

 

سیستم‌های سرمایش از کف:

 

از میان گزینه‌های مختلف برای خرید سیستم‌های سرمایشی، می توان به یکی از اختراعات شگفت‌انگیز بشر به نام « سیستم سرمایش از کف»  اشاره کرد. در این سیستم سرمایشی، آب سرد و خنک از  لوله‌هایی که در کف ساختمان است. عبور داده می‌شود و این عملکرد، هوا را خنک می کند.

 

طراحی این سیستم سرمایشی چه مزیتی داشته است؟

 

طراحی سیستم نامبرده باعث استفاده بهینه از فضای ساختمان می‌شود.

سیستم‌ مذکور دوام بسیار زیادی دارند.

برای سایر سیستم‌های سرمایشی نیاز به نصب تجهیزات سرمایشی داریم؛ ولی برای این سیستم نیازی به نصب تجهیزات نیست.

با استفاده از سیستم سرمایش از کف، گرد و خاک وارد خانه نمی‌شود.

 

سیستم‌های سرمایشی

خرید سیستم‌های سرمایشی

 

 

نکات کاربردی خرید سیستم‌های سرمایشی:

 

کاربردی‌ترین نکته در خرید سیستم‌های سرمایشی نوع کاربری ساختمان است. برای مثال سیستم سرمایشی مناسبی که برای بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. با سیستم‌های سرمایشی که برای کارخانه‌ها  استفاده می‌شود. متفاوت است. برخی از فروشندگان برای فروش سیستم‌های سرمایشی معتقدند که هر سیستم سرمایشی برای تمامی محیط‌ها مناسب است؛ ولی در حقیقت، ظرفیت سرمایش هر سیستم سرمایشی با محیط مخصوصی تناسب دارد.

 

سخن پایانی در باب خرید سیستم‌های سرمایشی:

 

اختراع سیستم‌های سرمایشی برای بشر مزایای زیادی داشته است. در واقع سیستم‌های سرمایشی به قدری مورد استفاده بودند که با گذشت زمان بشر توانایی این سیستم‌ها را افزایش داد؛ تا بتواند نیاز مردم به خرید سیستم‌های سرمایشی مناسب را به بهترین شکل حل بکند. به این خاطر برای هر نیازی سیستم سرمایشی خاصی تا به امروز طراحی شده است.

پیش از هرگونه فروش سیستم‌های سرمایشی و یا خرید آن نکات ذکر شده در این مقاله را به یاد داشته باشید؛ تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

 



مقالات مرتبط