بخش 6: انتخاب دیگ یا پکیج گرمایشی

تعداد بازدید : 1205
نویسنده خبر :
منبع :
آخرین بروزرسانی : 1402/11/3

Print

PDF

0
    
12 1401 خرداد

فهرست مطالب فصل 10:

انتخاب دیگ یا پکیج گرمایشی

 

 

 

 

 

 

 

گام ششم : انتخاب دیگ یا پکیج گرمایشی:

با داشتن انرژی مورد نیاز یعنی 188 کیلو وات یا 500/161 کیلوکالری بر ساعت می‌توان منبع گرمایشی را انتخاب کرد. برای گرم کردن استخر البته به روش غیرمستقیم و مستقیم چند راه حل بر اساس بودجه و فضای موتورخانه وجود دارد.

10-6-1- استفاده از پکیج‌های چگالشی
امروزه با پیشرفت تکنولوژی از این نمونه منابع گرمایشی در قالب پکیج یا بویلر چگالشی بسیاراستقبال می¬شود. از مزایای این پکیج‌ها می‌توان به: راندمان بسیار بالا و درنتیجه مصرف سوخت پایین و همچنین ابعاد کوچک به همراه امکان کنترل ظرفیت از 10 تا 100% اشاره کرد. تنها ایرادی که به این پکیج‌ها می‌توان گرفت؛ قیمت اولیه آنها است که از دیگ‌های سنتی بالاتر است. اما با توجه به استقبال زیاد امروزه حتی قیمت بالای آن هم توجیه پیدا کرده است.

 


10-6-1-1- پکیج چگالشی چیست؟
این پکیج‌ها در خروجی دود از یک مبدل دیگر استفاده می‌کنند که با این مبدل انرژی درون دود که در پکیج‌های عادی از طریق دودکش هدر می‌دهند را مجدداً استفاده می کند و به آب برگشتی از رادیاتور یا گرمایش کفی و یا هر سیستم گرمایشی دیگری می‌دهند. درنتیجه دمای دود کاهش پیدا می‌کند و از آنجایی که درون دود بخار آب هم وجود دارد این بخار آب سرد شده و چگالیده می‌شود که باز هم از حرارت نهان موجود در بخار آب نیز علاوه بر حرارت محسوس دود استفاده می‌کند. به همین دلیل به این دیگ‌ها چگالشی می‌گویند.
در بیشتر دیگ‌های چگالشی چون حجم آبگیری کمی دارند؛ توصیه می‌شود حتماً از مدار لوله‌کشی اولیه و ثانویه استفاده شود. بدین معنا که یک پمپ تنها برای چرخش آب از هیدروسپراتور تا دیگ گذاشته شود که این پمپ متناسب با دبی و هد مورد نیاز دیگ است؛ چرا که دبی بیشتر یعنی سرعت بیشتر و سرعت بیشتر یعنی راندمان کمتر و رسوب بیشتر و پمپ‌های مدار ثانویه شامل: رادیاتور، مبدل‌های استخر و جکوزی، فن کویل‌ها و... نیز متناسب با هد و دبی مورد نیاز خود انتخاب و نصب گردد.

 

 

 

 

 

بازگشت به فهرست

 

 برو به:

صفحه قبل

صفحه بعد

فصل قبل

 

 



نظراتـــــــــ